mandag den 12. september 2011

Første tur til min Biotop :-)

BIOTOP – Sønderskoven, Sønderborg

Velkommen til min Biotop, som smukt ligger sig op ad Sønderborg by. Sønderskoven er på ca. 400 ha. I Sønderskoven findes Egetofte Naturskole som ligger i den gamle skovridergård, bygget i 1864. Skoven ender brat ud mod Sønderborg Bugt med stejle klinter, der stadig nedbrydes.
Gennem Sønderskoven går en del af Gendarmstien, der strækker sig langs det sydlige skovområde, afpatruljeredes af Grænsegendarmerne i årene 1920 – 1958.

Min Biotop ligger ligeledes i den sydlige del af Sønderskoven, tæt ved kystlinien og klods op af en naturlig anlagt skovsø. Jeg har valgt netop denne Biotop, da jeg finder det spændende at undersøge hvad det til tider hårde kystmiljø gør ved det mere fredsommelige skov og skovsø miljø. Hvilke planter og dyr kan leve i dette miljø.



Jeg vil følge min Biotop de næste 3år, og måske længere. Min Biotop ligger smukt afgrænset af nåleskov, løvskov, sømiljø og kysten ud til Sønderborg bugt. Se kort.


Gråsten Skovdistrikt har udarbejdet følgende plan for skoven.


1 kommentar:

  1. Hej Brian

    Et dejligt område du har udvalgt dig - jeg er spændt på at se mere fra din biotop - fotos og overvejelser mm.

    Vh Ida

    SvarSlet