lørdag den 16. marts 2013

Biotopopg 5_På jagt efter friluftsaktiviteter_Fortsat

Ude ved min biotop er det mulighed for mange forskellige friluft aktiviteter, en af dem er at man nede ved stranden kan lave bål. Bål der kan bruges til bl.a. at skabe hygge, socialt samvær, og læring omkring ild. 
Jeg har selv erfaret fra min praktik at aktiviteten bål er utrolig god fordi at der er så mange opgaver i det at bygge og tænde et bål. Derefter kan man lave alverdens mad over bål. 

Jeg har her i weekenden været ude og afprøve denne aktivitet, og her er hvad jeg har erfaret. 

Først skal man bruge brænde. Her er bøg og eg at fortrække, da man har den bedste brændværdi. Det er vigtigt at brændet er tørt og så skal man sørge for at have noget mindre grene/kviste til at starte bålet med. 
Jeg har læst (NATUR vejleder • 18. årg. • nr. 2 • 2009) mig til at hvis man skal lave bål som man gjorde i vikingetiden (jord til bord opgave) så brugte man træ mod træ eller et ildstål, men der valgte jeg at snyde lidt og brugte stormtændstikker. 

Det første bål jeg forsøgte mig med var et Pagodebål. Bålet og måden at tænde op på er utrolig god hvis man hurtigt skal skabe gløder.


Bålet er bygget op af mindre træ pinde som er flækket med en økse, med dem danner man en kærne hvor der både er læ og god brændeffekt. Nede i kærnen ligger man det let antændelige materiale , kviste eller i dette tilfælde tørt græs. 
Yderst effektivt bål synes jeg og som sagt så fik jeg hurtigt gløder ser kunne bruges til madlavning.

Det tog ca. 10min og så var der bål :-)



Det andet bål var et Berberbål som er et bål der imodsætning til Pagodebålet tændes oppefra. Ulempen ved dette bål var at det var lidt svært at tænde da man ikke har den samme læ effekt, men efter flere forsøg i blæsevejr lykkedes det også. 


I bunden bygger man en bund af træstykker helt tæt, ovenpå det samme og øverst laver man sit bål af let optændelige kviste og i dette tilfælde tørt græs. Ilden vil bevæge sig nedad. 
Berberbålet er både brænde besparende og ifølge (NATUR vejleder • 18. årg. • nr. 2 • 2009) CO2 venligt. 


























Det har været meget lærerigt at eksperimetere med forskellige bål, og har også fået en favorit som helt sikkert skal bruges i praksis, nemlig Pagodebålet.   





Ingen kommentarer:

Send en kommentar