mandag den 18. marts 2013

Vikingemad_jord til bord opg

I weekenden var jeg så heldig at ramme en super dag til at lave Vikingemad på :-)

Ude over min mejeriprodukter var vores emne i gruppe Anette og Brian, Vikingemad. 


Første skridt i den retning kom altså i weekenden hvor jeg eksperimenterede med brød. 

Nærmere betegnet fladbørd. 

Inspirationen har jeg fået fra internettet og linfjordsmuseets hjemmeside. 



http://www.limfjordsmuseet.dk/Arkiv/Vikingemad.htm
Vikingerne for lidt over 1000år siden var primært bønder, som levede i og af naturen. Man fiskende hvad fjorden kunne give, fandt kryderurter, opdrettede kvæg, får og geder som man kunne malke og spise. Den typiske spise var på den tid grød, brød, kød og mælkeprodukter.

Det fladbrød som jeg har lavet er levet på tre slags mel, men er et meget enkelt brød der mætter godt. 



Fladbrød med tre slags mel
5 store håndfulde af groft hvedemel, bygmel og rugmel
½ valle/vand
salt
evt. et æg
evt. Kommen, frø fra brændenælder, vejbred eller hakkede nødder
Mel og væske blandes. Pas på den hverken bliver for klistret eller for tør
Dejen skal hvile 30 min-1 time, hvorefter den rulles i bordtennisbolde-store kugler der trykkes flade og bages i ovnen ved ca. 250 grader på eller en jernplade/ en pande over et bål. Kik efter dem!

Jeg lavede selvfølgelig brødet over bål og synes faktisk at det blev godt. 



 Man har brug for et godt bål
 En støbejernsplade eller grillplade som denne. Det er vigtigt at den bliver snurt med fedtstof ellers brænder brødende på. 
 Dejligt vejr at have bål på og ikke mindst at spise brød på :-)
Det færdige brød!! En god mundfuld som kan spises til fisk eller en god portion suppe.
Brød var en vigtig del af vikinge kosten, da vikinger arbejde fysisk i marken og nå de skulle plyndre nabobyen :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar