lørdag den 16. marts 2013

Biotopopgave 6_Natur og Naturfænomener


Jeg har valgt at tage udgangspunkt i vind og nedbør. 
Allerførst har jeg valgt 4-6 årige børn som min målgruppe. Børn har en meget naturlig tilgang til vind og nedbør da de jo er meget ude i løbet af en dag. De har mærket regnen på deres kind, blæsten i deres hår og haft våde bukser efter en tur i vandpytten. I arbejdet med vind og nedbør vil jeg først begynde med at snakke med børnene om hvad regn og vind er. I samtalen vil jeg bruge vanddråber så børnene får den kropslige oplevelse af dråben der ramme kinden, derved opnår jeg en mere håndgribelig samtale og det bliver interessant. Børnene opnår en æstetisk oplevelse og de kan forklare hvorfor regn er god eller dårligt. 
Det samme med vind, her kunne man eventuelt bruge en blæsemaskine og blæse bøenene på kinden. Børnene kunne prøve at feje blade i blæsevejr. Disse indledende aktiviteter skærper børnenes interesse for naturfænomener og man kan fortsætte til de næste aktiviteter. 

Jeg har været ude og lege lidt med vinden, og denne vindmølle var både sjov og lærerig at lave. Hvorfor drejer den rundt, hvorfor skal pindene være så tynde og ikke store og tykke etc. Børnene kan lære meget om vinden og stolt vise hvad de har lavet. 

Vindmøllen er lavet af to lister, fire plastik krus, gaffa, en skrue og en træstub. Dog skal der meget vind til at den drejer rundt :-). 











Andre vind aktiviteter kunne være at man ved hjælp af en præsening på en blæsende dag fik sin gokart til at køre., eller at man forsøgte at slå sin paraply op i modvind. 

Efter at have talt med børnene om regn/nedbør så kunne den første aktivitet være at børnene på skift fik lov til at ånde på et spejl og se spejlet dryppe eller på en kold dag prøver at ånde udenfor. 

Eller man kan som jeg her har forsøgt lave en regnmåler af en colaflaske.

Man skærer flasken over lige under halsen og vender halsen rund så den danner en slags tragt der skal forhindre skidt i at komme ned i flasken. På flasken kan man så med personalets hjælp måle mm ud og børnene kan følge med i hvor meget det har regnet. 
Ud over det kan man snakke om hvad det vil sige at det regner og hvilken betydning det har når det regner. Børnene vil elske hvis de fik til opgave at samle vand ind og så efterfølgende være med til at vande planterne. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar